Verduurzamen communicatie

Verduurzamen communicatie

Communicatie gaat over de contactmomenten met zowel je publiek als medewerkers en leveranciers: de inhoud van programmering, zoals bijvoorbeeld performances en tentoonstellingen, maar ook over de kanalen die je hiervoor gebruikt en de communicatie daaromheen.  

De kracht van cultuur is het vertellen van verhalen, verbeelding en laten verwonderen. Creëer meer bewustwording over klimaat- en duurzaamheidskwesties door erover te communiceren binnen je organisatie. Het aangaan van samenwerkingen en het verduurzamen van de programmering kan gedragsveranderingen bij bijvoorbeeld medewerkers en publiek stimuleren. Bewustwording over duurzaamheidskwesties kunnen inhoudelijk in de programmering worden aangekaart of door een duurzame opbouw en materiaalgebruik. 

Deel je tips en acties

ACTIES EN TIPS

Tip: Maak je publiek bewust

Informeer medewerkers en bezoekers over het belang van duurzaamheid en hoe ze kunnen bijdragen aan een duurzamere toekomst. Dit kan worden gedaan door middel van bewustmakingscampagnes, educatieve displays, workshops of via de socials.

Verduurzamen communicatie

Tentoonstelling Energy Junkies toont de gevolgen voor het klimaat van ons gedrag

NEMO Science Museum maakte een expositie – voor volwassenen – over onze verslaving aan energie en onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.

Lees meer

Tip: Climate Literacy Training voor de podiumkunstensector

Doe de training om je basiskennis te ontwikkelen over duurzaamheid en hoe je duurzamer kunnen worden.

Tip: Informatie is key

Informeer bezoekers over de duurzame initiatieven van het museum via informatieve borden, brochures of online platforms. Dit kan bezoekers aanmoedigen om ook duurzame keuzes te maken.

Verduurzamen communicatie

One Planet: Sustainability Goals als basis voor de vaste presentatie

Museon en Omniversum zijn samengegaan en presenteren One Planet. One Planet neemt de bezoeker mee in de VN-doelen richting een duurzame toekomst.

Lees meer

Tip: Vertel lokale verhalen

Een tentoonstelling maken is niet altijd even duurzaam. Denk aan het vliegverkeer van art-handlers en pers, de opslag en het vervoer van kunstwerken. Het vertellen van lokale verhalen met een universele zeggingskracht is een duurzamere optie.

Tip: Nudge je bezoekers naar de duurzame optie

Bied ‘het alternatief’ – dus de gezondere en duurzamere keuze – aan als de reguliere optie. Zo beïnvloed je onbewust het gedrag van je publiek.

Verduurzamen communicatie

ATLAS: the future of exhibitions

ATLAS is een initiatief van Het Scheepvaartmuseum en is de start van een kennisplatform voor de toekomst van tentoonstellingen. Het maken van tentoonstellingen is per definitie niet duurzaam, maar ze bieden tegelijkertijd een manier om belangrijke thema’s te agenderen en aan te jagen.

Lees meer

Tip: Climate Literacy Training voor de podiumkunstensector

Doe de training om je basiskennis te ontwikkelen over duurzaamheid en hoe je duurzamer kunnen worden.

Duurzame kostuums en decors

Ook de programma’s van je organisatie kunnen duurzaam worden opgebouwd. Zo gebruikt het decors- en kostuumatelier van de Nationale Opera & Ballet bijvoorbeeld zoveel mogelijk recyclebare materialen en duurzame stoffen. Ook worden decor onderdelen en kostuums opnieuw gebruikt.

Lees meer

Een duurzaam plan

Danstheater plan d – schreef een milieuverklaring om hun CO2 verbruik minimaliseren en waar nodig compenseren. De organisatie zet zich actief in om zowel de bedrijfsvoering als de voorstellingen klimaatneutraal te gaan produceren.

Lees meer

Huren en hergebruiken

Het Stedelijk Museum Breda verdiept zich in het verduurzamen van hun tentoonstellingsproces. Zo zijn drie tentoonstellingen, die werden geopend in oktober 2023, gemaakt met materialen die voor 90% zijn hergebruikt of gehuurd.

Lees meer

Bewustwording door middel van tentoonstellingen

Centraal Museum liet tijdens een tentoonstelling rondom Duran Lantink zien dat de mode-instustrie niet duurzaam is. Duran Lantink opereert op het snijvlak van kunst en mode en staat bekend om zijn eigenzinnige visie op duurzaamheid.

Lees meer

Netwerk Klimaat en Erfgoed

Platform Klimaat en Erfgoed stelt zich als doel om de erfgoedsector bewust(er) te maken van de gevaren van klimaatverandering zodat de erfgoedsector zich hier tijdig op voorbereidt. Dit doet het platform door verschillende mensen, projecten en bedrijven binnen de erfgoedsector samen te brengen. Het platform is voor iedereen die beroepsmatig of als geïnteresseerde in zijn of haar werk te maken heeft met de gevolgen van klimaatverandering op erfgoed.

Lees meer

GROenn: voor een toekomstbestendige wereld

GROene Evenementen Noord-Nederland is het platform voor verduurzaming van evenementen. ESNS, Paradigm Groningen, Bevrijdingsfestival Groningen en Noorderzon – Festival of Performing Arts & Society bundelen hun krachten in een deze samenwerking om een toekomstbestendige wereld te creëren waarin mens, maatschappij en kunst hand in hand gaan. Het platform is bedoeld om kennis en ervaring te delen met de politiek, collega-organisatoren en met jou.

Lees meer

NOW: Nearby, Onlookers, Words

Music Declares Emergency Nederland, Popcoalitie en We Are Warming Up hebben een mediatraining ontwikkeld om artiesten open en overtuigend over de klimaatcrisis te laten spreken, om te laten zien welke acties er mogelijk zijn en om uit te leggen hoe artiesten hun platform kunnen inzetten voor het klimaat op een manier die bij hun past. Om de boodschap behapbaar te maken is de training gegoten in een acroniem NOW: Nearby, Onlookers, Words.

Lees meer

We are Warming Up

Warming Up is een initiatief van Stichting Impact Makers en Tolhuistuin dat middels kunst en cultuur meer mensen wil doordringen van en laten meepraten over de klimaatkwestie. Zoals er wordt beschreven op de website: “de cultuursector bereikt jaarlijks 90% van alle Nederlanders en kan klimaatverandering als geen ander bespreekbaar maken.” Sinds 2020 wordt er daarom ieder jaar in oktober het Warming Up Festival georganiseerd.

Lees meer

Stel je voor!

Stel je voor! is een hoopvolle podcast van het Klimaatmuseum. Laura van Rutten, oprichter van het Klimaatmuseum, gaat in gesprek met makers en doeners over verrassende klimaatoplossingen. Samen stellen zij zich voor hoe een duurzame wereld eruit kan zien. Want pas als we ons een duurzame wereld kunnen voorstellen, kunnen we die duurzame wereld ook creëren.

Lees meer
Verduurzamen communicatie

Wie is er verantwoordelijk voor de klimaatcrisis?

De Nationale Opera komt in 2024 met een actuele opera The Shell Trial, wat laat zien dat de klimaatcrisis boven alles een verantwoorlijkheidscrisis is. In The Shell Trial treden de verschillende stemmen uit het klimaatdebat naar de voorgrond, en wordt steeds duidelijker dat we met eindeloos vingerwijzen niet vooruitkomen. De Nationale Opera voegt daarnaast de daad bij het woord en spant zich in om de voorstelling zo duurzaam mogelijk te produceren, en met deze pilot ook voor toekomstige producties waardevolle lessen te leren.

Lees meer

TE ZIJN OF NIET TE ZIJN

Tijdens een bijeenkomst bij het Warming Up Festival, op 2 november 2023 in de Tolhuistuin in Amsterdam, gaven verschillende culturele organisaties uit de podiumkunsten aan dat zij in hun nieuwe aanvraag voor de periode 2025-2028 hetzelfde statement opnemen waarmee ze de klimaatnoodtoestand uitroepen: “TE ZIJN OF NIET TE ZIJN”. Hiermee uiten de organisaties hun zorgen over de klimaatcrisis en verklaren zij in de komende kunstenplanperiode prioriteit aan het thema te geven.

Lees meer

Zo verduurzaam je jouw tentoonstelling!

Als culturele organisatie wil je verduurzamen, sterker nog je bent er vast al mee bezig. Toch denkt STUDIO &lotte dat er op het gebied van duurzaamheid nog veel winst te behalen is in de tentoonstellingsbouw. Er wordt tot nu toe weinig (tot geen) rekening gehouden met de impact die een tentoonstelling achterlaat op de aarde. Studio &lotte heeft daarom een document opgesteld wat handvatten biedt om duurzame keuzes te maken bij het bedenken en realiseren van museale tentoonstellingen. Deze tips en informatie kunnen jou en jouw organisatie inspireren vanaf de eerste fases van een nieuw tentoonstellingsproject.

Lees meer

Climate Literacy 101

Waar hebben we het over? Internationaal spreken we van Climate Literacy, waar het gaat om geletterdheid of kennis van het klimaat. Voor de cultuursector in Nederland is er nog weinig voor handen op dit vlak. Wil je je eigen kennis bijspijkeren? Julies Bicycle (VK) heeft op de website een Climate Literacy 101, bestaande uit een reeks inleidende webinars over creatieve klimaatactie.

Lees meer

De Groene Kliniek

De Groene Kliniek is een podcast- en voorstellingserie van gezelschap Gouden Haas. Podcastmaker Femke Bosma ziet de groep die zich druk maakt om de effecten van klimaatverandering steeds groter worden. De alsmaar dalende lijn van insecten en andere diersoorten. Zelf merkt ze dat ze hier weinig bij voelt. Waarom komt de één het donkere scenario onder ogen en de ander niet?

Beluister de podcast hier

Environmental sustainability in contemporary dance

European Dance Network (EDN) biedt de publicatie “Environmental Sustainability in Contemporary Dance: Emerging Issues, Practices and Recommendations” aan. De publicatie geeft context, referenties en voorbeelden van waar en hoe dans kruist met ecologische duurzaamheid, en welke reeks acties kan leiden tot effectieve actie. Zowel de samenvatting als de volledige publicatie kunnen worden gedownload op hun website. Het European Dancehouse Network heeft, met de steun van zijn 48 leden uit 28 landen, het pleitbezorgingsdocument gepubliceerd dat beschikbaar is voor het internationale dansveld om te gebruiken in hun lokale, regionale en nationale belangenbehartigingswerk.

Meer informatie over de campagne en het definitieve document vind je hier

Een idee of kennis delen?

We staan open voor samenwerking en nieuwe ideeën. Als je zelf een idee hebt of waardevolle kennis wilt delen, neem dan gerust contact met ons op. We kijken ernaar uit om van je te horen en de duurzaamheid in de sector te bevorderen.